blízko tomu, aby stejnou úctu dostal od svých frekventantů. Pokud vidí dru–
hé lidi jako nezávislé osobnosti a individuality, které může (doufejme, že
znale) doprovázet na kousku jejich cesty, poskytujeme tím i určitý nezane–
dbatelný sociální model pro jejich vlastní chování.
Dávat úctu a respekt je jedním z velmi konstruktivních způsobů, jak ten–
to přístup vyvolat v život.
8. Nést si důsledky.
Plná dospělost se od nezralosti liší i tím, že dokážeme nést důsledky za
to, co děláme, že jsme odpovědní za své jednání, vůči druhým i vůči sobě.
Pokud s tímto úhlem pohledu přistupujeme i k přípravě skupinové práce,
budeme možná opatrnější, ale také budeme později méně litovat.
Znamená to, že již v přípravě budeme zvažovat možné dopady svých ak–
tivit a uvědomovat si možné následky i případných nechtěných chyb. Pokud
se z nich poučíme včas (a pouze je neskrýváme), můžeme tak obohatit
i ostatní.
9. Technika není samonosná (samoúčelná).
Vždy bychom měli hledat, kam směřujeme tím, co se skupinou děláme.
Je nezbytné neztrácet pro techniku samu ze zřetele i její indikace a kontra–
indikace, inspirující momenty, které může skupině přinášet, ale i to, jak za–
padá do momentálního dění ve skupině.
Je třeba si uvědomit, že k témuž cíli lze dojít rozdílnými cestami a že ta–
táž technika využitá odlišným způsobem může jinak působit na tytéž
lidi. (Např. hra s typickým humorem příznačným pro konkrétní kulturu
může být za určitých podmínek nezávaznou klubovou oddychovou aktivi–
tou nebo cestou k hlubšímu porozumění možným kulturním konfliktům.)
10. Věci se dějí v čase.
Jako trenéři musíme počítat s vývojem jedince (i skupiny) a neočekávat,
že do společného času nezasáhne nic zvenčí nebo že jedinec bude reagovat
na tentýž podnět po delším čase stejně. Každý osud má svůj vývoj a dyna–
miku, a to platí o jedinci i o skupině.
Ostatně podobně se v čase proměňuje i trenér, i u něj funguje faktor zrá–
ní a hledání.
Na závěr chceme pouze dodat, že nelze chyby nedělat. Jde jen o to, aby
jich nebylo zbytečně mnoho a abychom jimi nezůstávali nepoučeni.
Etika se často zjednodušeně definuje jako nauka o dobru a zlu (či spí–
še o rozeznávání relativních hranic dobrého a zlého). Pokud pracujeme
154
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>